څوچه پاتي یو افغان وي - تل بدا افغانستان وي   |    تا زنده یک افغان است - جاوید افغانستان است
خبرنامه
NEWSLETTER
ابزار
UTILITIES
ورود به کارگاه
MEMBERS LOGIN
تماس با ما
CONTACT US

آیا پیامبر اسلام بیسواد بود؟


یکی از مواردی که مسلمانان بر آن تأکید دارند ، موضوع بیسواد بودن حضرت محمد پیامبر اسلام است که ایشان هرگز قادر به خواندن و نوشتن نبوده اند، مسلمین این خصوصیت پیام‌آورنده از جانب الله را بخشی از معجزهٔ اسلام میدانند.

قرآن هم بر بی‌سوادی محمد تأکید دارد:

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (اعراف/157)

کسانیکه كه از اين فرستاده پيامبر بیسواد كه (نام) او را پیش خویش در تورات و انجيل نوشته شده می‏يابند، پيروى میكنند؛ آنها را به كار نیکو فرمان میدهد و از كار زشت باز میدارد و براى آنان پاكيزه‌ها را حلال و ناپاکها را حرام میگرداند و از آنان قيد و بندهای (سنگینی) را كه بر آنان (واجب) بوده است، برمیدارد؛ و كسانى كه به او ايمان آوردند و او را بزرگ انگاشتند و ياريش كردند و (از) نورى را كه با او پائین آورده شده است، پيروى كردند؛ ایشان همان رستگاران استند.

قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (اعراف/158)

بگو اى مردم! من فرستاده ئی الله به سوى همه‌ٔ شما استم، همان کسی که فرمانروائى آسمانها و زمين از جانب اوست، هيچ پرستش شونده‌ ئی غیر او نيست كه زنده میكند و میميراند؛ پس به الله و فرستادهٔ او كه فرستاده‌‌ٔ بیسوادی است و به الله و كلماتش ايمان دارد، بپیوندید و از او پيروى كنيد تا شاید كه راهنمائی شويد.

همانگونه که از لحن این آیه بر میآید، در مکه و پیش از هجرت محمد به مدینه بیان شده است؛ هیچ روایت و سندی وجود ندارد که محمد اقدام به سوادآموزی نموده است، او زمانیکه قرآن را بیان میکرد، مسلمانان آیات خوانده شده را حفظ میکردند و مکان آیه را از او میپرسیدند.

قرآن از قول او بیان مینماید که محمد از سر هوا و هوس سخنی را بر زبان نمیداند و هر چیزی که در رابطه با دین اسلام میگوید، وحی الله است:

وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى ) نجم/3 ) و از سر هوس سخن نمیگويد.

إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى)نجم/4) اين سخن بجز وحيى كه وحى می‏شود نيست.

پس طبق قرآن این اراده‌ٔ الله است که او از روی هوا و هوس سخن نگوید.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا(نساء/59)

اى كسانى كه ايمان آورده‌اید پیروی كنيد الله را و پیروی کنید فرستاده‌اش و اولياى امر خود را؛ پس هنگامیکه در امرى (دینی) اختلاف دیدگاه پیدا کردید، اگر به الله و روز قیامت ايمان داريد آن را به الله(قرآن) و فرستاده‌ٔ او عرضه بداريد اين بهتر و سرانجام بهتری است.

این آیه در منابع شیعه کاملا بریده و تنها بخش نخست آنرا بیان می‌‎نمایند.

در این آیه، الله بیان می‌نماید که شما مسلمانان باید تابع قرآن و روش محمد و اولیای امور خویش باشید؛ اما در ادامه اولیای امور را از قرآن و روش محمد ابن عبدالله جدا می‌نماید و بیان می‌کند: اگر شما با ولی امر خویش اختلاف دیدگاه در امور دینی پیدا نمودید، آنرا با قرآن و روش محمد ابن عبدالله قیاس کنید.(اولی الامر هم باید تابع الله و محمد باشد).

همچنین اراده‌ی تکوینی الله حتمی و قطعی است زیرا او پیش از پیدایش جهان چنین اراده‌ ئی را برای جهان نموده و ثبت کرده است:

وَمَا مِنْ غَائِبَةٍ فِي السَّمَاء وَالْأَرْضِ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ نمل/75) ) و هيچ موجودي پنهان در آسمان و زمين نيست مگر اينكه در كتاب مبين (در لوح محفوظ و علم بي‌پايان الله) ثبت است.


وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًانباء/29) )

ما همه چيز را (قبل از پیدایش جهان ) آمار گرفته و ثبت كرده‏ايم.

هوَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًاانسان/30) ) شما چیزی را نخواهی خواست مگر اینکه الله آنرا (برای شما) خواسته باشد قطعا الله داناى حكيم است.
حاجی محمد راحت

از کتابخانۀ:

حاجی محمد راحت

نویسنده:

حاجی محمد راحت











| حفظ اطلاعات شخصی| | ما کی استیم؟ | | آرایشگر وبسایت | | شرایط استفاده | | تماس با ما |
Privacy Policy About us WebMaster Terms of Use Contact us