څوچه پاتي یو افغان وي - تل بدا افغانستان وي   |    تا زنده یک افغان است - جاوید افغانستان است
خبرنامه
NEWSLETTER
ابزار
UTILITIES
ورود به کارگاه
MEMBERS LOGIN
تماس با ما
CONTACT US

کنفرانس های دوکتور کمال سید


کانفرانس اول:

تعریف و تاریخ سایکیاتری

این کانفرانس سه مرتبه به تقاضای مراکز علاقه مند این مطلب عرضه شده دلیل علاقه مندی به آن همانا ایجاد گرفتاری فکری که در عصر سلطان محمود غزنوی روی داد و به یک جدایی جبران نا پذیر تبدیل شد و عبارت بود از نا سازگاری دو شیوهٔ مداوا: که یکی آن علاج روانی بی دوا( شیوهٔ ملایمت که شروع سایکوتیراپی است) و دیگری آن تسکین ضجرت با استفادهٔ عصارهٔ کرمک بوته (راولفیا سرپنتینا). این نا سازگاری بین دو نوع مراوده در سایکایتری تا امروز ادامه دارد و به کنفرانس من جولانگاه تاریخی میدهد.



کانفرانس دوم:

عبارت از شمانیزم است Chamanisme

این قدیمترین شیوهٔ علاج گری است که در آسیای میانه و در سایبیریا از بسیار قدیم رواج داشته و امروز هم در هاشیه عمل میشود. درین کانفرانس گفته شده که شمان یا چمان چه کسی است و عمل کردش در درون نگری تا چه حد در خود فرو میرود و درین سفر درونی به چه چیز در تماس میشوند که آنرا زنده گی درونی یا روانی میگویند اینها ایجاد گران کلمهٔ روان(روح) هستند. شرح این مطلب گیرنده ، سهم گین و وزین است. آین کیش در افغانستان خصوصاً در شمال آن امرز هم در هاشیه عمل مشود. در افغانستان چمان یا شمان را بخشی میگویند.



کانفرانس سوم:

شرح پرستش های قبل از یزدان پرستی و یکتا پرستی

درین کانفزانس از یکطرف از انواع پرستیدن ها یاد آورشده ام و از طرف دیگر تلاش شده تا دیده شود که چرا انسان مهتاج پرستیدن است؟ و در طی تاریخ طولانی اش چه را نبوده که نپرستیده. این کانفرانس مرا علاقه مندان آنتروپولوژی یکی دو مرتبه تقاضا کرده اند. درین کانفرانس از حماسهٔ آفتاب پرستان دور نمکسارهای سیستان یاد آور شده ام که در یک روز آفتاب گرفته گی در یک بحران اشتیاقی دست به انتحار دسته جمعی زدند وخودرا به آب انداختند ( رونمائی این حادثه را سه ونیم هزار سال قبل تخمین میکنند) و در تاریخ عبادتگران این اولین انتحار دسته جمعی اشتیاقی است. از همین روست که انسان در پی معبود لایذال برآمد.



کانفرانس چهارم:

نظر فلاسفه بر جنون، سایهُ تصوف بر جنون و انداز جنون بر تصوف

درین کانفرانس کوشیده ام تا صوفی و فقیر و تفاوت آنها تشریح شود تا ملنگ و قلندر هم جای مناسب حال شانرا داشته باشند. همه صبغهٔ فرهنگی دارد و یکی هم شایزوفرند نیست چه درشکل فردی و چه در حالات دسته جمعی آن که در طریقت ها رو نماست، چه طبع افسرده گی داشته باشد مثلأ در طریقت ملامتیهٔ خوجندی، چه رقصان و مستانه باشد مثل طریقت چشتی هرات و چه عبادتگری در سکوت و تفکر باشد مثل طریقت نقشبندی بخارایی. از مزار اکثر پیشوایان این روش ها به منظور شفا یابی مریضان روانی استفاده شده.




کانفرانس پنجم:

مشاهدات اتنوپسیکیاتریک نزد کوچی هایِ افغانستان

درین کانفرانس از اساس فکری کوچی مبنی بر سلامت در حرکت بیان شده، چنانچه کوچی ها حین مصافحه یک به دیگر میگویند "ستړې مشې" و هم از علل نا بسامانی های روانی و چاره جویی آن نزد کوچی ها تشریح شده است. در شنیدن شکایت کوچی ها دیده ام که شکایت عمده احساس ضجرت است که کوچی به آن "انگاسه" میگویند. بار ها در شرح افسرده گی کوچی ها میگفتند « انگاسی می نه پریدی» گویا انگاسه همانا کلمهٔ سانسکرت "آنگس" است در دیار غرب کلمات انزایتی و "آنگوس" از همین ریشه میباشند.



کانفرانس ششم:

مشاهدات اتنوپسیکیاتریک در دهات و شهر های کوچک افغانستان

درین کانفرانس نظری بر طبابت سنتی اففانستان انداخته شده ، چه دوایی، چه جراحی و چه روانی باشد. به تمام انواع آن نظر اندازی شده : از تعویض و شویست و استعمال آنها با مطالعهٔ درون یکی دو تعویض و هم شویست، همچنان ذکر اشیای شفا بخش مثل آویختن تار یا سوزن در یک ناحیهٔ دردناک و دلایل موثریت شان تشریح شده.



درسهای پوست گرجویت


درس اول: دلایل بدنی نابسامانی های روانی

درس دوم: ارتباط محاکم قضا با سایکیاتری

درس سوم: اکسپرتایز سایکیاتریک درفقرهٔ جنایی کریمینل

درس چارم: مریض عقلی خطرناک، اعراض و علل آن با امکانات علاج و نظر قانون گذار درضمینه.

درس پنجم: اساسات طب عدلی، مدیکو لیگل سایکایتری.

درس ششم: اساست سوسیو سایکایاتری.

درس هفتم: کانون خانواده، معضلهٔ ایدیپ و گرفتاری های روانی فرزندی گرفتن.



داکتر سید کمال

از کتابخانۀ:

داکتر سید کمال

نویسنده:

دوکتور کمال سید











| حفظ اطلاعات شخصی| | ما کی استیم؟ | | آرایشگر وبسایت | | شرایط استفاده | | تماس با ما |
Privacy Policy About us WebMaster Terms of Use Contact us